top of page

Agressiehantering

Wij adviseren u!

Het toepassen van de juiste agressiehantering zorgt ervoor dat een agressieve situatie zo snel mogelijk onder controle kan worden gebracht. De agressie van een klant of cliënt moet worden gereduceerd totdat hij weer kalm wordt. Bureau Op Eigen Kracht leert werknemers de juiste agressiehantering toe te passen door situaties te herkennen. Hierbij maken we onderscheid tussen verschillende typen agressie, die ieder een eigen aanpak kennen.

 

Agressiehantering bij verschillende soorten agressie 

Het kiezen van een juiste agressiehantering is afhankelijk van het type agressie waarmee u te maken krijgt. We maken hierbij onderscheid in twee vormen: agressie vanuit onmacht en agressie vanuit macht. Bij agressie vanuit onmacht verliest iemand zelfcontrole vanuit frustratie dat herkenbaar is aan het gedrag. De kans op daadwerkelijke fysieke agressie is hierbij groot. Bij agressie vanuit macht is het moeilijker te inschatten. Hierbij wordt de frustratie niet opgewekt, maar is het agressieve of gewelddadige gedrag vooraf gepland. Dit geldt bijvoorbeeld voor een overvaller. Doordat zijn doel en de risico’s vooraf bepaald zijn, is het vaak niet zichtbaar aan de lichaamstaal en komt het agressief gedrag vaak uit het niets. Dit vraagt dan ook om een andere aanpak.

 

Toepassen juiste agressiehantering

Het toepassen van de juiste agressiehantering bij agressie op de werkvloer hangt dus af van de situatie. Bij agressie vanuit onmacht kunnen gesprekstechnieken ervoor zorgen dat de agressieve situatie de-escaleert. Deze situatie is te herkennen aan de gezichtsuitdrukking, lichaamstaal, onderlinge afstand en taal die wordt gebruikt door iemand. Bij agressie vanuit macht is het een stuk lastiger hoe je moet omgaan met de agressie. Zo is iemand die agressie of geweld heeft ingecalculeerd om zijn doel te bereiken, vaak niet vatbaar voor de gesprekstechnieken die bij agressie vanuit onmacht worden toegepast. Bureau Op Eigen Kracht leert personeel hoe ze in deze gevallen agressiehantering moeten toepassen om de situatie weer de baas te worden.

Agressiehantering leren tijdens agressietrainingen

Bureau Op Eigen Kracht leert medewerkers technieken die worden toegepast bij agressiehantering. Dit doen wij door middel van onze agressietrainingen. Werknemers krijgen gesprekstechnieken aangeleerd, leren de verschillende typen agressie herkennen en er wordt aandacht besteed aan zelfverdediging. De nazorg speelt ook een belangrijke rol om te zorgen dat werknemers zo snel mogelijk weer veilig en vertrouwd aan het werk kunnen. De agressietrainingen worden afgestemd op de desbetreffende doelgroep, beperkingen, psychische stoornissen en het werkklimaat. De verschillende agressiecursussen kunnen voor iedere organisatie of bedrijf worden ingezet. Daarnaast adviseren wij bij het opstellen van een agressieprotocol of helpen bij het implementeren van het agressiebeleid

Meer weten over agressiehantering

Wilt u uw personeel ook zo goed mogelijk voorbereiden op een agressieve situatie binnen uw organisatie of bedrijf? Bureau Op Eigen Kracht informeert werknemers over agressiehantering in verschillende werkomgevingen. Voor meer informatie of het bespreken van de mogelijkheden kunt u vrijblijvend contact met ons opnemen.

Meer weten?

Bel 040-285 26 82 of neem geheel vrijblijvend contact op

Dank u wel. Wij nemen binnen 2 werkdagen contact met u op.

bottom of page