top of page

Odulphus Lyceum

Case: Opzetten steward project

Uitdaging

Conciërges kregen steeds meer druk om leerlingen aan te spreken op het gedrag tijdens schooluren en pauzes. Het odulphuslyceum vindt het echter belangrijk dat de leerling verantwoordelijk wordt gemaakt voor het eigen gedrag en de leeromgeving. Om hierin een win-win situatie te creëren vroegen zij de ondersteuning van bureau Op Eigen Kracht.

onderwijs-odulphus-lyceum.jpg

Oplossing

Samen met de directie zetten wij het steward-project enkele jaren geleden op poten. De leerlingen werden tijdens een gezamenlijke bijeenkomsten geïnformeerd over het project, en 3e en 4e jaars leerlingen werden opgeleid tot steward. Ook de docenten en conciërges werden meegenomen in aparte bijeenkomsten om een duidelijke rolverdeling te creëren. Nu leiden we nog steeds elk jaar de leerlingen op tot steward.

Resultaat

Het resultaat is dat leerlingen, de stewards, tijdens de pauzes andere leerlingen aanspreken op grensoverschrijdend gedrag zoals rommel niet op ruimen, ruzies en geluidsoverlast. Zij geven op een respectvolle manier grenzen aan en kunnen ook consequenties hieraan hangen. De conciërges ervaren hierdoor meer rust en overzicht tijdens de pauzes. Hiermee geeft het Odulphus lyceum de leerlingen verantwoordelijkheid en is de omgang tussen leerlingen respectvoller.

Meer weten?

Bel 040-285 26 82 of neem geheel vrijblijvend contact op

Dank u wel. Wij nemen binnen 2 werkdagen contact met u op.

bottom of page